Rovio on samaa mieltä: Angry Birdsin kehitys on hankalaa Androidilla, koska alusta on niin fragmentoitunut. Samaan ilmiöön törmää heti, kun miettii omien sovellusten kehittämistä. Pitäisikö ne suunnitella erikseen Android-tableteille ja -kännyköille, ja mitä kaikkia malleja maailmalta edes löytyy? Minkä kokoinen Androidille julkaistu sähköinen lehti tai kirja voi oikeastaan olla?
iPhonelle ja iPadille kehittäessä tilanne on selkeä. Sovelluksensa voi suunnitella jommalle kummalle laitteelle. Tai sitten voi tehdä universaalin sovelluksen, jossa on samassa paketissa molemmille alustoille suunnitellut näytöt. Molemmissa tapauksissa form factor on tarkkaan tiedossa.
iPhone 4:n Retina displaykin on suunniteltu niin, että omaan sovellukseen voi laittaa erilliset tuplaresoluutiokuvat. Vanhemmissa puhelimissa näytetään normaaliresoluutiokuvia. Lienee todennäköistä, että iPadista tulee ennen pitkää vastaava tuplaresoluutiomalli, joka näyttää paremmat kuvat, jos niitä löytyy. Käyttöliittymän elementtien kohdistamisen kannalta uusienkin laitteiden resoluutiot ovat edelleen ne samat 320x480 ja 768x1024.